Tips voor leidinggevenden?
Vraag vaker: ‘Hoe gaat het?’

De verrassende kracht van simpelweg aan medewerkers vragen hoe het met ze gaat… Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Met kleine acties kun je al veel bereiken. Zorg dat je niet in gedachten verzonken over de afdeling loopt, of op je telefoon zit, maar groet anderen.

We willen ergens bij horen

Mensen zijn groepsdieren. We hebben sociale contacten nodig om ons goed te voelen. Hoe fijn we het vinden om af en toe wat tijd alleen door te brengen, uiteindelijk zoeken we elkaar altijd weer op.

In de befaamde piramide van Abraham Maslow staat ‘ergens bij willen horen’ zelfs direct boven de allereerste basisbehoeften zoals eten, onderdak en veiligheid. Dat betekent dat het iets is waar we als mens eerder behoefte aan hebben dan bijvoorbeeld zaken als erkenning en zelfontwikkeling. Deze staan hogerop in de piramide (pas als de behoeften aan de onderkant van de piramide voldaan zijn, kan je een stap ‘omhoog’).

Uit onderzoek blijkt…

Het gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid lijken we niet primair op het werk te vinden. Van duizend ondervraagden vond 62 procent dat allereerst bij henzelf thuis. Toch waardeerde een derde, 34 procent, hun werkplek als het gaat om sociale connecties en samenzijn. Dat zou ook niet gek moeten zijn, gezien het feit dat we er met zijn allen zoveel tijd doorbrengen en dikwijls lief en leed delen. Of dat nu om succesvolle of mislukte projecten gaat of om privézaken.

Iedereen zou er beter bij varen om het gevoel van saamhorigheid op de werkvloer te vergroten, aldus de onderzoekers. Ze benadrukken dat mensen gemotiveerder zijn om hun best te doen wanneer zij zich meer betrokken voelen. In feite borduren zij voort op inzichten zoals die onder meer voortkomen uit de motivatietheorie van Maslow.

Hogere betrokkenheid

Maar hoe kun je zelf bijdragen aan een beter contact met medewerkers? Hoe kun je zorgen dat ze zich meer thuis voelen binnen het bedrijf? Heel simpel, eigenlijk. Het onderzoek wees uit dat 39 procent van de deelnemers zich meer betrokken voelt als anderen alleen al gedag tegen ze zeggen.

Door medewerkers te groeten zorg je dat ze zich gezien, gewaardeerd en verbonden voelen. Op die manier kun je als leidinggevende hun betrokkenheid behoorlijk vergroten, aldus het onderzoek.

Eenvoudig en effectief!

Dat iets eenvoudig is, wil nog niet zeggen dat het niet enorm effectief kan zijn. Gedragspsychologen weten al geruime tijd dat bijvoorbeeld glimlachen aanstekelijk werkt. Een leidinggevende die vrolijk het team groet in de ochtend, zorgt er voor dat teamleden zich ook beter gaan voelen. En van lachen weten psychologen dat het onze gemoedstoestand positief beïnvloedt. Zelfs als de lach niet oprecht is. Het loont dus de moeite om eens wat vaker anderen gedag te zeggen, voor hen én voor jezelf.

Train je sociale vaardigheden!
Ontwikkel je leidinggevende capaciteiten!

Deel dit artikel
Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Gerelateerd nieuws

Blijf op de hoogte

De wereld verandert snel. Techniek en de manier waarop we samenwerken ontwikkelen zich in hoog tempo. Wij houden het voor je bij. Schrijf je nu in voor maximaal 1 digitale nieuwsbrief per maand, met voor jou relevante informatie.