Ruis op de lijn?
Weet wat te doen bij miscommunicatie!

Kennisartikel

mepd-cta-werknemer_0025_Dennis-FC

Bedrijven

Vaak is ruis op de lijn de oorzaak van miscommunicatie. Maar ruis zien én erkennen, dat is al best lastig. En ben je wel zover: Hoe kom je dan weer met de ander in contact? De vraag is daarbij ook: hoe belangrijk is dat werkelijk voor je?

Hoe herken je de signalen van miscommunicatie?

En hoe zet je dit om naar de vier stappen om (weer) in contact te komen met elkaar. Of die ander nu een directe collega, leidinggevende, klant of jouw eigen partner is.

Stap 1: Ruis herkennen en erkennen

De eerste stap is herkennen en erkennen dat er sprake is van ruis op de lijn. Niet alleen bij de ander, maar ook bij jezelf. Daar zijn vijf signalen voor: woorden, toon, gebaren, lichaamshouding en gezichtsuitdrukking. Observeer eens wat er gebeurt bij de ander en bij jezelf. Ja, jullie praten wel met elkaar, maar is er echt sprake van helder contact? Die ander trekt zijn wenkbrauw niet zomaar op, bijvoorbeeld. Het goede nieuws is dat ons gedrag onder druk heel herkenbaar én voorspelbaar is.

Stap 2: Waarde relatie bepalen

Hoe belangrijk vind je het om te investeren in de communicatie met die persoon? Waartoe ben jij bereid? Als jij meer waarde hecht aan een relatie, is de kans groter dat jij moeite gaat doen elkaar wel te bereiken. En om erachter te komen waar de ruis vandaan komt. Een onbeschofte ober is voor jou waarschijnlijk van minder belang dan gedoe met die collega of partner waar je veel tijd mee doorbrengt.

Stap 3: Gebruiksaanwijzing vinden

Kijk naar wat jullie bindt en gebruik dat om het contact te herstellen. Want dat er sprake is van miscommunicatie, betekent natuurlijk niet dat die relatie voorgoed beschadigd is. Reageer niet op elkaars masker, dat versterkt alleen maar de miscommunicatie. Richt je op de persoon erachter en vraag je af wat hij of zij eigenlijk van je vraagt. We hebben namelijk allemaal de neiging om op een negatieve manier te vragen wat we nodig hebben als we het niet op een positieve manier krijgen.

Stap 4: Spreek elkaars taal

Klaar om die miscommunicatie te verhelpen? De beste opening is elkaars voorkeurstaal te gebruiken. Onze voorkeurstaal komt voort uit percepties, hoe je naar de wereld kijkt en die ervaart. Voor de een kan dat bijvoorbeeld logica zijn en voor de ander juist gevoel. De eerste ruis ontstaat vaak al omdat we niet doorhebben dat we niet dezelfde taal spreken. De een wil graag ruimte voor een persoonlijke noot, de ander komt liever meteen ter zake. Als je dat van de ander weet, kun je daarop inhaken en het de ruis opheffen.

Vergeet ook vooral niet om ook naar jezelf te kijken. Is jouw eigen communicatie wel helder? Is jouw eigen gebruiksaanwijzing bij de ander bekend? Weet die ander wel hoe jij de manier van communiceren ervaart?

Wat helpt?

Weet je iemands communicatiestijl én je eigen? Dan kun je een betere gesprekspartner zijn.
En dus betere resultaten behalen, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak.

Ontdek jouw communicatiestijl

Ontdek de communicatiestijl van je team 

Deel dit artikel
Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Dennis Hardeman

Trainer | Coach

Ik houd van meerwaarde bieden en beweging genereren om de mens nog beter te laten functioneren! Zowel binnen teams als persoonlijke coachingstrajecten.

Gerelateerd nieuws

Blijf op de hoogte

De wereld verandert snel. Techniek en de manier waarop we samenwerken ontwikkelen zich in hoog tempo. Wij houden het voor je bij. Schrijf je nu in voor maximaal 1 digitale nieuwsbrief per maand, met voor jou relevante informatie.