Millennials binden en boeien:
Ik geef je tips hoe je dat doet!

Blog door

mepd-blog-werknemer_0037_Anne FC

Anne Makkink

Kritisch, mondig, nieuwsgierig en idealistisch. Misschien wat overdreven en generaliserend. Maar zo worden ze veelal gezien: De millennials. Deze groep is opgegroeid in een tijd van digitalisatie en tal van mogelijkheden. Ze zijn gewend anders naar zaken te kijken dan hun vorige generaties. Ze hebben meer oog voor duurzaamheid, hechten minder aan oude normen, meer aan flexibiliteit én willen uitgedaagd worden. Als werkgever houd je van ze én plak je ze af en toe heel graag achter het behang. Weet je de juiste snaar te raken? Bind en boei je ze? Dan krijg je er veel voor terug. Ik geef je als geboren millennial (1993) een paar handvatten!

Binden of vastbinden?

Laten we deze twee begrippen eens van dichterbij bekijken. Binden en boeien. Als werkgever wil je millennials binden. Je wil niet dat ze vertrekken, je bent er misschien zelfs bang voor. Ga eens bij jezelf na: hoe zorg jij ervoor dat medewerkers in de leeftijd tussen ongeveer 25 en 40 jaar jouw organisatie niet verlaten? Geef je ze een extra salarisverhoging? Een mooie auto misschien? Meer verantwoordelijkheden? Allemaal middelen die worden gezien en gebruikt als bindmiddel, in de hoop ze zo lang mogelijk vast te blijven houden. Dit werkt wellicht bij de één heel goed. Voor anderen en mij voelt het als vastbinden.

Vrijheid blijheid

Als je het over de gemiddelde millennial hebt, zit hier bij het binden precies het probleem. In plaats van het gevoel van ‘gevangenschap’ hebben wij millennials juist grote behoefte aan vrijheid en autonomie. Ik gedij het beste wanneer ik het gevoel heb dat ik vrij ben en zelf keuzes mag maken. Eigen regie heb. Probeer je mij krampachtig aan je te binden, dan zal dit voor mij averechts werken.

Huh, duidelijkheid? Je wilde toch juist vrijheid?

Naast vrijheid hebben wij millennials ook behoefte aan duidelijkheid. Hoewel het tegenstrijdig klinkt, is het eigenlijk heel logisch. Ik stel hoge eisen aan mezelf en ben perfectionistisch. Om te voorkomen dat ik té kritisch op mezelf word, is het van groot belang dat jij duidelijke verwachtingen schept over bijvoorbeeld mijn rol en taken. Feedback geven is hierbij essentieel. Geef duidelijk aan wat goed gaat én waar je verbetering verwacht. Dit helpt ook om vertrouwen te scheppen. Geef het vertrouwen dat we mogen leren van fouten. Geef binnen deze kaders dan wel de vrijheid om het op onze eigen manier te doen.

Dan over hoe je ons kunt boeien…

Hoe houd je ons als millennials geprikkeld, zodat we geïnteresseerd én geboeid blijven? Voor mij is één van de belangrijkste aspecten in het (werkende) leven: Professionele én persoonlijke ontwikkeling. Wanneer ik het gevoel heb dat ik stilsta en niets meer leer, verdwijnt bij mij de drive en kan de verveling toeslaan. Geef millennials daarom de ruimte en (daar is-ie weer) de vrijheid om zich te kunnen ontwikkelen.

Wil je nog een stapje extra doen?

Stimuleer ze dan! Een assessment of coachingstraject wordt vaak niet ingezet uit angst dat je millennial zal vertrekken. Klopt, er bestaat een kans dat je medewerker erachter komt dat dit niet de juiste plek is. Maar een ongelukkige medewerker (inclusief hoger risico op ziekte verzuim en in het ergste geval burn-out) is voor niemand fijn. Je kan dit ook zien als een mooie opening voor een gesprek! Onderzoek samen waar het gat zit en kijk samen wat je als werkgever kan doen om dit gat te dichten. Daarnaast kan het een waardevol middel zijn om de medewerker te faciliteren in de zoektocht naar zekerheid. Wij worden namelijk ook wel de twijfel-generatie genoemd. Is dit wel écht wat ik wil? Wat als die andere baan toch leuker is? Heel normale vragen. Hoewel er vaak een taboe op ligt, waarderen millennials het als hier open over kan worden gepraat.

Dat is wel mijn belangrijkste tip: Ga open het gesprek aan. Ieder mens is uniek, ook elke millennial. Ga in gesprek, leer de mens kennen en kom erachter waar de medewerker behoefte aan heeft en onderzoek samen hoe je hier verder in kan komen.

En wat hebben wij millennials dan te bieden?

Je zult merken: zodra millennials vanuit vertrouwen en openheid kunnen werken, bloeien ze op en komt het beste in hun naar boven. Hun probleemoplossend vermogen, ruimdenkendheid en creativiteit zijn van grote waarde voor jouw organisatie. Als laatste komt hun leergierigheid goed van pas, aangezien zij de kennis en kunde van de oudere medewerkers overnemen. En nu je millennials weet te binden, draagt dit ook nog eens bij aan de toekomstbestendigheid van jouw organisatie!

Deel dit artikel
Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Anne Makkink

Loopbaanadviseur

Na de opleiding Human Resource Management en een paar jaar werkervaring in HR, wilde ik een grotere bijdrage leveren aan de persoonlijke en professionele groei van mensen. Sinds maart 2021 mag ik dit doen in de rol van loopbaanadviseur. 

Gerelateerd nieuws

Blijf op de hoogte

De wereld verandert snel. Techniek en de manier waarop we samenwerken ontwikkelen zich in hoog tempo. Wij houden het voor je bij. Schrijf je nu in voor maximaal 1 digitale nieuwsbrief per maand, met voor jou relevante informatie.