Hoor de stem van
je medewerker!

Blog door

mepd-blog-medewerker_0001_Tanja_FC

Tanja Janssen

Omgaan met diversiteit in je team? Dat is toch eigenlijk helemaal geen kwestie van omgaan. Het is een kwestie van iedere medewerker respecteren zoals hij is. Wie ben ik om als leidinggevende te bepalen hoe een medewerker als mens moet zijn. Ik heb hem/haar aangenomen met een reden. Om de kennis en kunde van deze medewerker. En daar wil ik mij op richten. Want dan houd je oog voor iemands kwaliteiten en zie je je medewerker in zijn kracht. Ik heb geweldige medewerkers en een geweldig team! Zeer divers ook. Mannen en vrouwen met verschillende karakters en kwaliteiten. Toch werken we goed samen. Hoe ik dat doe, dat deel ik graag met je!

Creëer een veilige omgeving

Een veilige omgeving is een omgeving, waarin je durft te zeggen wat je vindt, zonder daarop afgerekend te worden. Die veiligheid wil ik mijn team. Dat begint met zélf open en eerlijk te zijn. Uit te spreken wat ik leuk vind om te doen en waar ik goed in ben. Maar ook wat me minder goed ligt. Ik houd niet heel erg van gedetailleerde lijstjes maken. Door open te mogen zijn in wat je wel en niet goed kunt, creëer je die veilige omgeving.

Geef vertrouwen

Ik stel de vraag centraal: Waar ben je goed in en wat wil je zelf graag doen bij ons? Ik geef medewerkers ruimte en vrijheid en vertrouw op iemands know-how en eigen verantwoordelijkheidsgevoel. En dat zij de dingen anders doen, dat geeft niets. Dat is misschien juist heel leuk! Doordat ik mijn team goed ken, weet ik vaak wel welke opdracht goed past bij iemand. Ik vráág altijd of iemand de opdracht wil doen. Dat betekent niet, dat niemand af en toe een opdracht doet, die hem meer moeite kost. Dat wordt overigens prima geaccepteerd. En bovendien is het ook leerzaam.

Investeer in menselijk gedrag

Je kunt (en wilt) iemand niet stimuleren anders te zijn. Iedereen mag gewoon zichzelf zijn. Met de sterke en zwakkere kanten. Daarnaast ben je nooit te oud om te leren én bewust te zijn van je gedrag. Belangrijk om tijdens het werk niet alleen bezig te zijn met de dagelijkse gang van zaken. Maar investeer ook in het menselijk gedrag en het gevoel. Door te informeren hoe het gaat. Niet alleen werk gerelateerd, maar ook privé. Vanuit oprechte interesse. Ken de persoon achter je medewerker. Elke medewerker heeft een verleden. Een verhaal. Je kunt dit niet blokkeren. Daarvoor is ons vak te persoonlijk. Ik zie de mens. Als ik weet wat er speelt of gespeeld heeft, begrijp ik de motivatie beter. Ik veroordeel mensen nergens op. Ze hoeven zich niet aan te passen, juist niet.

Omgaan met feedback

Durf elkaar aan te spreken en zorg als leidinggevende dat het ook wordt uitgesproken. Ook een minder leuke mededeling zorgt voor duidelijkheid, actie, oplossing en uiteindelijk saamhorigheid.

Ga feedback zien als een groot cadeau. Iemand die het goed met je voorheeft, wijst je ergens op. Ik neem deze feedback heel serieus. Ik ben zelf vrij direct. Iemand uit mijn team mag en kan me daarop wijzen: ‘Tanja, dat had je misschien toch anders kunnen doen of zeggen’. Zij weten hoe ik ben én juist zij kunnen mij helpen bij mijn eigen ‘tekortkomingen’. Daarnaast mag ik mijn mensen aanspreken op hun gedrag. Is het pittige feedback, dan is het soms handig dit een paar dagen te laten rusten. Het neemt aan beide kanten de zwaarte weg. De tijd kan het minder scherp maken.

Stel jezelf kwetsbaar op

Als leidinggevende mag je je jezelf kwetsbaar op te stellen. Ik heb periodes gekend, dat ik me minder voelde of niet zo lekker in mijn vel zat. Dit durfde ik uit te spreken. Dit is eng, maar het maakt me ook menselijk en toegankelijk. Ook ik maak me af en toe zorgen over bijv. een privé situatie. Het team kan dan ook rekening houden met de mens-kant van mij als hun leidinggevende. Bovendien past het ook bij mij als mens om open te zijn, me kwetsbaar opstellen. Het versterkt het wij-gevoel.

En wat hebben wij millennials dan te bieden?

Iedere volwassene heeft een kind in zich en heeft af en toe een aai over de bol nodig. Geef daarom complimenten en waardering. Ik ben zelf een slechte ontvanger van een compliment. Ik kan makkelijker geven. Ik complimenteer mijn mensen over een moeilijke opdracht, als iemand er leuk uitziet of iemand uit eigen initiatief iets creatiefs oppakt. Of mij ergens aan helpt herinneren. Iedereen groeit van waardering. Je gaat er van glimlachen. Ik waardeer mijn mensen en sta voor hen en voor wat we uitdragen. Ik houd ze uit de wind en maak daarbij geen verschil: Iedereen is me even lief. We lossen het samen op. Ik ben daar verantwoordelijkheid voor.

De stem van je medewerker

Ieder mens heeft een stem. Het zou gek zijn om deze niet te horen. Introverte en extroverte medewerkers moet je zien en horen. Ook in je team. Mensen zijn gevoelig voor de waardering binnen het groepsproces. Soms moet je een team de irritatie zelf laten oplossen. Zodat niet altijd dezelfde medewerkers het (over)werk hoeven doen. Niet altijd dezelfde redenen hoeven geaccepteerd te worden, zoals: Ik heb kinderen, geen tijd, ik moet thuis ouders verzorgen. Je mag hier wat van vinden. Dat kost tijd en energie. Maar dan wordt wel iedere stem gehoord. Ook degene die dat extra werk daarna toch weer doen. Of degene die zichzelf nu wel aanbieden. Het brengt in beeld hoe de lijnen lopen. Balans in je team = elkaar zien en horen!

Zonder je team heb je geen stem. Ja alleen je eigen stem. Zorg dat je deze stemmen hoort. Of ze nu hoog, laag, hard of zacht zijn. Realiseer je dat je deze stemmen nodig hebt. Om samen het mooiste lied te kunnen zingen. Want, dat is de kracht van het team. De kracht van de gebundelde stemmen.

Deel dit artikel
Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Tanja Janssen

Regiomanager Zuid

Sinds 2012 werk ik met veel plezier en passie als regiomanager Zuid. Dankzij mijn divers samengesteld team kunnen we op bijna alle vragen binnen jouw HR gebied een oplossing op maat bieden. Kom gerust eens langs voor koffie of  een vrijblijvend gesprek.

Gerelateerd nieuws

Blijf op de hoogte

De wereld verandert snel. Techniek en de manier waarop we samenwerken ontwikkelen zich in hoog tempo. Wij houden het voor je bij. Schrijf je nu in voor maximaal 1 digitale nieuwsbrief per maand, met voor jou relevante informatie.