Hoe behoud jij
je jonge medewerkers?

Blog door

mepd-blog-medewerker_0011_Kim_FC

Kim de Groot

Tripjes naar Ibiza, tickets voor festivals, vrijmibo’s (vrijdagmiddagborrels), sporten op het werk, glijbanen en sushi in de kantine, de nieuwste Audi’s. Werkgevers doen er alles aan om zich populair te maken op de arbeidsmarkt. Maar is dit echt dé manier om jongeren aan te trekken? Krijgen jongeren een reëel beeld van je organisatie en de werkzaamheden? Of worden ze slechts verleid door alles eromheen?

Daar wil ik bij horen!

Ik dacht: ‘Daar wil ik ook bij horen’. Bij zo’n hippe ‘the sky is the limit’ organisatie. Maar ik ontdekte, dat dit niet de middelen zijn voor meer werkplezier. Ik heb het zelf meegemaakt als recruiter. Het is dweilen met de kraan open. Mensen vertrekken even snel weer. De verleiding van een ander voorstel met prachtige randzaken is te groot. Wil je mensen echt binden? Dan is dit niet de manier.

Als persoon het verschil maken

Ik ben Kim de Groot, 32 jaar, en werk voor MEPD. We hebben geen vrijmibo’s, sushi in de kantine of dikke auto’s. Maar ik voel me wel thuis in een informele cultuur waar het draait om de mens en niet om cijfertjes. Waar ik als persoon het verschil kan maken én ook nog eens de vrijheid en waardering krijg om dat te doen.

Match cultuur, normen en waarden

Mijn tip aan alle organisaties die mensen willen binden: investeer in selectie. Zorg dat zowel je organisatie als de medewerker weet waar ze aan toe is. Vind van te voren uit of de cultuur, normen en waarden bij elkaar aansluiten. Dit kun je doen door de nieuwe medewerker te laten meelopen en de sfeer op de werkvloer te laten proeven. Daarnaast kun je een selectieassessment inzetten.

Open communicatie

Iedereen vraagt zich af: Is dit het nou en hoe nu verder? Mijn vriendin is een mooi voorbeeld hiervan. Leuke baan, goed naar haar zin, maar toch getriggerd door een recruiter met een heel mooi aanbod. Haar manager communiceert altijd open met haar. Had haar op het hart gedrukt; als er iets voorbij komt, maak het bespreekbaar. En dat deed ze. Ze zijn het gesprek aangegaan. Dat wat haar triggerde in de andere functie, heeft ze nu in haar eigen baan gekregen. Open communicatie. Dat is wat maakt dat de medewerker blijft. Kan hij / zij zeggen wat hij nodig heeft? Dan geeft dat jou als werkgever de kans om er wat aan te doen.

Wat kan zij mij nu leren?

Als loopbaanadviseur heb ik ook te maken met mensen, die op latere leeftijd een nieuwe baan zoeken. Soms gewenst, maar vaker nog ongewenst. Vanwege mijn leeftijd sta ik dan gelijk al 1-0 achter: ‘Wat kan zij mij nu leren?’

Het mooie is, dat ik de oudere generatie juist kan helpen: Met een beetje lef en net dat duwtje in de rug hoe zij het verschil kunnen maken in de huidige markt. En ook hier werkt open communicatie. Door er niet omheen te draaien, eerlijk te zijn over je leeftijd en trots te zijn op alle ervaring die je meeneemt, help ik mensen van 55 plus bij het vinden van die leuke baan. En daar word ik dan weer blij van. Als één van de Benjamins van MEPD.

 

Lees ook het blog van Anne over het binden en boeien van Millennials

Deel dit artikel
Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Kim de groot

Loopbaanadviseur 
Accountmanager

Wat ik heel leuk vind, is mensen koppelen op het werkgebied en samenwerking. En de nieuwe kansen die daardoor ontstaan. Ik hecht veel waarde aan werk en ontwikkeling. Daar help ik mensen en organisaties graag bij. 

Gerelateerd nieuws

Blijf op de hoogte

De wereld verandert snel. Techniek en de manier waarop we samenwerken ontwikkelen zich in hoog tempo. Wij houden het voor je bij. Schrijf je nu in voor maximaal 1 digitale nieuwsbrief per maand, met voor jou relevante informatie.